Wednesday, January 28, 2009

1990 - ikan dan anak si katak

huhuhu, tahun 1990 .. hidup masih lagi mudah untuk kanak-kanak seperti aku , aku masih tinggal dengan atuk dan busu ku dikampung.. setiap hari aku akan mempelajari perlagai perkara baru, dari atuk, busu dan achik malah televisyen.. hax..

cerita kali ini lebih kepada busu dan achik aku.. kisah kali pertama aku belajar menangkap ikan.. waktu-waktu petang di kampung merupakan satu suasana yang indah dimana semua penduduk kampung akan keluar dari rumah masing-masing, dan akan beriadah bersama keluarga mereka, bertegur sapa dengan jiran tetangga dan juga untuk mengemas laman mereka... waktu ini dihabiskan oleh aku dengan mengikuti busu dan achik untuk menangkap ikan.. tempat yang akan kami pergi ialah parit depan rumah atuk ... parit yang dahulu nya masih jernih mengalirkan ari hitam (kerana geologi kawasan) .. menempatkan perlbagai ikan yang menari-nari meminta untuk ditangkap.. busu dan achik akan memulakan operasi menangkap anak-anak ikan ini dengan mencari botol atau tin kosong untuk dijadikan jerat ....

sebenarnya tidak la secomplicated mana pun jerat diorang ni , hanya meletakkan muncung botol atau tin melawan arah arus parit itu.. setelah menunggu seketika, busu akan mengangkat botol tersebut dan apa bila melihat seekor dua ikan tersangkut di dalam botol, kami akan menjerit kegembiraan..

kami : yay.. yay .. dapat ikan ..

makcik aku berdua itu akan join aku kesukaan .. hax .. apa yag menarik perhatian aku disini ialah, ikan yang diperolehi itu, akan di letakkan di atas meja makan.. dan bagi aku, ia menjadi satu kebanggaan jika aku dapat menangkap ikan aku sendiri .. aku pasti boleh !!

keesokkannya, aku memulakan aktiviti menangkap ikan aku dengan mencari tin kosong, seterusnya meniru aksi-aksi busu dan acik, masuk ke dalam parit dan meletekkan tin di tempat yang sesuai ... aku menunggu... menunggu lagi ... namun jiwa kcilku bergolak untuk melihat jerat yang aku kenakan itu mengena atau tidak ...

aku angkat.. tin masih kosong.. aku letak ...
seminit dua berlalu...tick tock tick tock ...
aku angkat lagi .. tin masih kosong .. aku letak semula ...
masa berlalu pergi lagi ..tick tock tick tock
aku angkat lagi dengan harapan menggunung... MANA IKKKAAANN NIII!!!! ..

aku berang dengan ikan .. syaitan merasuk fikiran. aku ambil segenggam batu dan masukkan ke dalam parit ..

"MAAATTTIII KAUU IKKKAAANNN!!!!"

nafsu jahat aku membuatkkan aku melakukan perkara berdosa itu .. maafkan aku ikan ...

aku berjalan pulang ke rumah atuk .. tetapi dlm perjalanan aku terjumpa lopak ... dalam lopak tu , aku ade nampak "ikan" berenang-renang..

nape la busu dan achik tak tangkap ikan kat sini je .. aku terus serkup "ikan" banyak-banyak dan berlari pulang ...

"atttuuukkk .. ad dapat ikan .. yay .. yay .."

aku dengan gembiranya meletakkan "ikan-ikan" aku atas meje makan ....

atuk hanya tersenyum melihatku ....

busu pulang ... dilihatnya terdapat sebiji botol lebih di atas meja..

busu : mak, sape punya botol tu??
atuk : budak ejad tu punya .....

busu membelek botol ....

busu : mak, ni berudu la .. gelinya ....
atuk : ye mak tau .. jangan buang.. melalak kang si ejad tu ..
busu : oooooo

malam menjelma ...

aku : atuk ... pandai kan ad .. ad tangkap ikan ...
atuk : ye , cucu atuk pandai ... cium sikit ..
aku : (senyum kepuasan )

aku tidur kepuasan hari itu ... atuk menyangi aku .. aku tau ... dan pada keesokkannya, aku sudah lupa "ikan-ikan" aku ... sebab mereka sudah tidak berada di tempatnya .... dan kini setelah berbelas tahun berlalu . .. aku faham ... 'ikan-ikan' aku sudah dibuang dan ia bukan 'ikan' tetapi ialah anak-anak si katak ....

buat si ikan .. maafkan aku ..
buat si katak .. anak kau tak comel ..
buat busu dan achik .. terima kasih ...
buat atuk .. aku merindui mu ... al-fatihah

3 comments:

AFIR HAMIDI said...

kamu dan atuk...

nice one ad... keep it up!

anak encik Jantan said...

hahaha best la aktvt zmn knak2 ko..aku zmn knak2 dok umh..pastu g nusery..busan jer..aku pon dah lupe pe aku wat tyme knak2 dlu..

akukurusselamanya said...

setakat zaman kanak-kanak je la best .. hax .. ala farah ... ko pon best .. hehe