Saturday, January 24, 2009

1992 - pencuri

hax .. post ni mengingatkan aku tentang kejadian di bulan ramadhan pada tahun 1992, aku sudah mula belajar berpuasa pada tahun tersebut dan seingat-ingat aku, apa yang membezakan bulan ramdahan dengan bulan-bulan yang lain ialah makcik jual sengkuang tidak menjalankan perniagaannya seperti biasa dan duit belanja sekolah sebanyak seringgit tidak ditinggalkan...

aku lapar
aku haus
aku ingin berbelanja

pada suatu hari sewaktu melepak-lepak dekat dalam bilik sementara menunggu waktu untuk kesekolah, aku dengan tidak sengajanya telah menyelongkar almari dan aku menjumpai satu sampul surat penuh dengan duit seringgit ..

wow!!! .. ana kaya !!

bermula pada hari itu , aku telah mengambil duit itu sehelai demi sehelai untuk memenuhi tuntutan nafsu seorang budak kecil berumur 7 tahun untuk membeli barang2 seperti minuman (aku belum baligh makannya tidak salah aku ponteng puasa) .. duit itu aku habiskan untuk membeli air, air mirinda merah .. masih ku ingat rasanya yang menghilangkan dahaga dekala tekak kekeringan.. hehe ... dan tidak lupa juga, aku menggunakan duit itu untuk membelikan hadiah untuk atukku dikampung, yelah dah nama pun ramadhan , mestilah tak lama lagi raya..

kehidupan mewahku berakhir pada suatu hari...

busu : kakti (ibuku) nampak tak duit noy dekat dalam almari ni .. hilang la
ibuku : eeh , tak nmpk plak .. cbe tanye aizad .. duit ape tu??
busu : duit raya la .. nak bagi dekat budak-budak ni time raya nnt .. ade dalam 100 dah ilang ni
ibuku : aizad curi kot .. siap budak tu nnt

bercakap dengan aku

ibuku : zad , ko curik duit busu ek??
aku : eeh , mana ada ... tak tau ad ...
ibuku : ko biar btol!!!
aku : btol la ...
ibuku : takpelah , nnt biar ayah je yang tanya ..

hari berganti hari .. perasaan pertama kali kantoi mencuri amat mendebarkan kerana aku tau apa yang akan terjadi padaku .. lalalal~... setiap kali pulang dari sekolah, aku akan membaca semua surah-surah dalam mukadam.. ala yela, tuhan kan menyayangi budak kecil .. begitu enteng tahap pemikiranku pada waktu itu .. haha ...

pada suatu malam selepas pulang dari sekolah, ayah memanggilku

ayahku : aizad , meh sini sekejap , ayah ada benda nak tanya ni.....
aku : ye ayah ... ngape??
ayahku : ko ade amek duit busu ke?? (sambil menyalakan rokok benson & hedges.. rokok ditarik dan dihembuskan)
aku : takde lah ayah .....
ayahku : ko biar betul .. takkan ada orang curik plak ..
aku : btol la ...

tiba-tiba tangan ku disentap dan terasa panas .... benson & hedges kegemaran ayahku sudah berada di telapak tangan .... arghhhhhh

aku : SSSAAAKKKIIITTTTT .. ayahhhhhhhh!!!!!
ayahku : betul tak amek ni??
aku : yeeeeee .. tak amik .. ( air mata mengalir deras .. aku menipu .. tapi sakit !!!)

sedas lagi cucuhan rokok hinggap ditelapak tanganku yang lembut ...

aku meraung...time out .... ayah kasi aku rilex jap .. sementara menunggu aku bertenang , rokok yang membara sudah sampai ke puntungnya... (aku selamat)... tapi rupa-rupanya aku terlupa masih terdapat berbatang-batang lagi di dalam kotak ....sebatang lagi dinyalakan ..

ayahku : zad, ko amek duit busu ke??
aku : tak la ayah .. mane ade ... (tangan dicucuh lagi ....kembali melalak )
ayahku : mengaku je la .... (sambil bercakap sambil mencucuh)
aku : SSSAAAKKKKIIIIITTTT!!! .. ye .. ye.. ad amik ... mana ad tau tu duit busu ...
ayahku : kenape amek??.. bli ape??
aku : belanje .. beli air ...
ayahku : ouhh .. tak puasa ea??? ( dicucuh lagi )
aku : SSSAAAKKKIITTTTT .. tak buat lagiii ...

aku menangis .. aku menangis lagi .... ayah menyuruh aku masuk kedalambilik untuk membuat kerja sekolah ... busu memandangku.. tapi aku sudah lupa riak wajahnya .... hmmm .... aku bersalah .. namun di dalam rasa bersalah itu , aku berkata-kata

aku : ya Allah , masukkanlah aku kedalam syurga dan ayahku ke dalam neraka ..

hehehe ...

kesimpulannya adik-adik .. jangan mencuri ya .. walaupun kamu ingat duit itu kurniaan tuhan .. sekian

7 comments:

Unknown said...

derhaka gler ko! hahah.. eleh bli hadiah utk atuk tu alasan je~ hahahaha saje na sedapkan cte ko je

akukurusselamanya said...

btol la weh .. sumpah aku nak blikan .. aku ingat agi .. aku nak blikan dier buku tulis panjang n pen .. tapi well .. duit tu abeh bli air kan .. so memang tak blilah .. niat tu ade la .. hehe

Unknown said...

ok.. plus point 4 that thought..
its the thought that counts~ ehhehehe bravo~

Anonymous said...

dah la mencuri.. menipu pulak ko aizat.. 2 kali buat jahat ni..

AFIR HAMIDI said...

hahaha! YA ALLAH TUNJUKKAN LAH AIZAD JALAN YANG BENAR
:P

akukurusselamanya said...

daos!!! .. ko komen aku .. tenkiu2 .. hehehe

anak encik Jantan said...

weh wlupon ko wat jhat dlm cter ko ni..tp mcm cdey la plak aku bce..hahaha..giler la ko..bru aku tau ko pndai mnulis..cm cerpen plak aku bce..