Friday, January 23, 2009

1992 - belajar naik bas

pertama kali bersekolah memang menyeronokkan .. aku dah dilatih untuk tinggal di rumah memandangkan sesi persekolahanku bermula pada pukul 1 petang ...dan untuk itu, aku telah diajar untuk menaiki bas sekolah .. bas sekolah yang pertama aku ialah bas...... aku tak ingat nama dia, takpe kite gelar bas cik hamid je la ....ok, bas cik hamid ni memulakan pengembaraannya seawal pagi dah berlega-legar di sekitar kawasan perumahanku (agaknye lah) dan beliau akan datang di tempat pickup kami di kawasan parking kereta belakang flat aku ... masa menunggu bas yang ada dihabiskan dengan memenuhi naluri kanak-kanak aku .. disitu aku belajar bagaimana untuk berbelanja, bermain dengan buah sawit, mengutip biji2 merah yang sampai sekarang aku taidak ketahui asal usulnya.. duit belanja sekolah yang mak bagi waktu itu mmg tidak akan sampai ke sekolah kerana akan habis di situ juga ... kiranya duit belanja sekolah boleh ditukar kepada duit belanaja menunggu ke sekolah ...

duit belanja sekolah - Rm 1 pada tahun 1992 merupakan satu nilai yang agak besar.. boleh membuatkan perut kecil aku pada waktu itu makan sepuas-puasnya.. sewaktu menunggu, 30sen akan dihabiskan dengan membeli aiskrim batang dan sengkuang yang tersangat enak dimakan sewaktu lapar .. wang yang selebihnya akan dihabiskan di sekolah.. 30sen lagi untuk nasi dan selebihnya untuk air dan jajan..

pada maktu menunggu ini jugak aku habiskan dengan belajar banyak benda baru diantaranya ialah memecah kereta orang .. hahaha ... aku bukan ingin mencuri , aku cuma terasa seronok apabila berjaya membuka kereta orang dengan hanya menggunakan dawai .. hax .. selain itu , waktu itu juga aku habiskan dengan mencari kenalan baru , entah kenapa pada waktu itu, aku terasa macam mengenali semua orang tua dan muda...

bas cik hamid pun tiba...dan perjalanan ke sekolah hanya mengambil masa dalam 20 minit..

sesampai ke sekolah, aku akan memesan cik hamid sesuatu dan ia berbunyi begini " cik hamid, nanti datang awal sikit ea, sekolah balik awal la" ... hax .. dan pakcik hamid akan mengangguk ... dan percaya atau tidak aku akan naik bas untuk pulang lebih awal dari pelajar lainnya... memang raja lari dari sekolah pada waktu itu... sedari pukul 5 petang aku sudah berlari dan menunggu dalam bas ... kawan-kawan mengkagumi aku , cikgu menggelengkan kepala kerisauan dan aku .... tidak sabar untuk pulang kerumah untuk menonton cerita kartun diteleveisyen pada pukul 7 malam...

5 comments:

Unknown said...

mengade r ko~!

akukurusselamanya said...

well .. its a story ill never forget .. lalalala~ .. thanx comment watai ..

atique i am said...

weh jahat nye ko! kecik2 pecah kete org! aku xkn maafkan ko jojon!! huhu

AFIR HAMIDI said...

'jojon' nice one.... hahaha

gimme 5 atix!

:P

atique i am said...

haha hi-to-the-5!