Thursday, January 22, 2009

revolusi diri akukurusselamanya-1

tulisan ini untuk mengelakkan aku lupa siapa aku dan dari mana aku bermula

-SK Bandar Tun Razak 2-

Sekolah pertama aku ... Aku mula-mula masuk sekolah ni masa aku darjah satu lagi .. Rasa-rasanya tahun tu , tahun 1992 ... Hari pertama disekolah , aku menjalani pemeriksaan kesihatan dimana pada hari tersebut aku mendapat suntikan pertama dalam hdup aku .. seingat-ingat aku , suntikan BCG yang aku terima .. masa tu mmg tersangat la takut , yelah , nak kene cucuk kan ... sape tak takut , dan aku hanya berumur 7 tahun.. masa tu mmg ramai sangat rakan-rakan sebaya aku yang melalak tapi yang seronoknya mereka ditenangkan oleh ibu bapa mereka yang tersangat la penyayang.. tapi bukan aku ....

Aku menerima suntikan BCG yang pertama dalam hidup aku dengan tabah .. sebab , aku hadir pada hari itu bersama bapaku , yang dihormati Mohd Kamil b. Md Ariff .. aku tahan pedih dan sakit suntikan itu kerana aku tahu , kalau aku menitiskan air mata aku, tiada apa-apa tindakan yang melambangkan kasih sayang seorang bapa daripada beliau.. aku sangat menakuti beliau ... hax ... suntikan ini lah yang pada suatu hari nanti menjadi tanda tanya kepada kawan-kawan aku perihal yang aku mempunyai 2 tanda BCG di lengan kiriku .. pemeriksaan kesihatan diteruskan dengan hal-hal yang berkait seperti mata , berat dan sebagainya .. dan hari pertama sekolahku telah selesai..

Hari-hari yang seterusnya..

Aku mula menjalani kehidupan sekolah dengan menemui rakan-rakan baik yang imej-imej wajah mereka yang telah kabur dalam minda .. Antara memori yang masih ku kenang sehingga sekarang ialah aktiviti menguncupkan pokok semalu yang tumbuh meliar di sekitar padang sekolah .. masa-masa rehat selama setengah jam yang diberikan telah aku habiskan dengan berlari-lari untuk memastikan semua pokok semalu menguncupkan daunnya yang memang sekarang baru aku sedar, aktiviti itu memang tiada pengakhirannya ... hax ... bodoh! .. tapi itulah aktiviti yang paling menarik dapat aku lakukan ...

Setelah misi aku tidak berjaya setelah beberapa bulan mencuba, aku dan kawan-kawan ku mendapat aktiviti baru iaitu menjadi 'ghost buster' di perkarangan sekolah.. untuk pengetahun kalian , di SKBTR2 terdapat satu tandas yang mempunyai kesan berwarna merah di bahagian bumbungnya dan menurut cerita yang diperturunkan dari generasi ke generasi , kesan itu ialah darah hantu .... dan ini menjadikan murid-murid baru seperti aku takut untuk ketandas dan menjadi kebiasaan kami untuk pergi ke tandas secara berdua ... hax ..sehinggalah pada suatu hari aku mendapat khbar berita yang kawan-kawan aku sedang berusaha untuk berlawan dengan hantu tersebut dengan menjadi ULTRAMAN.... hahahaha .. aktiviti ini telah berjaya menbuatkan kami semakin yakin untuk ke tandas di kemudian harinya ...

Ini adalah diantara kenangan-kenangan yang aku akna ceritakan , bermula dari ini .. dan ini adalah resolusi aku , yang sudah lama tidak menulis .. aku hendak menulis tentang aku , siapa aku dan dari mana aku ..

3 comments:

Unknown said...

hahaha... typical jon~ pokok semalu? dlu pon aku cam ske gak wat keje2 camtu.. ehehehe... ULTRAMAN? nice~ ;p

Anonymous said...

akhirnya.. update jugak blog ko eh.

Anonymous said...

aah..akhir nye bkn disini saja duduk nya ko..da gerak da sket..hehe