Sunday, January 25, 2009

1992 - perpisahan itu mudah

menjelang pertengahan tahun 1992, ayah dan emak tanpa bertanyakan aku (siapalah aku kan) telah membuat keputusan untuk berpindah rumah.. rumah kami yang sedia ada di flet seri mahkota itu sudah tidak sesuai untuk didiami, bukan kerana kondisinya yang menakutkan, akan tetapi atas pertambahan ahli keluarga yang baru ... adikku yang bongsu bakal lahir tidak lama lagi.....

1st scene
(di sekolah)
aku menjalani hari-hari terakhir di Sekolah Bandar Tun Razak 2 tanpa memahami erti sebenar disebalik perpisahan yang akan berlaku....ternyata aku masih mentah dalam menduga senario kehidupan sehari-hari ... hidup itu mudah .. pada waktu itu..

antara perkara yang masih aku ingat ialah, bagaimana aku mula mengagih-agihkan jawatan kepada rakan-rakanku.. ouh , terlupa untuk aku ceritakan, semenjak hari pertama berada di dalam kelas 1 Gemilang, aku telah memikul tanggungjawap yang agak besar, iaitu menjadi...

ketua kumpulan / ketua meja

murid-murid kelas 1 Gemilang dibahagikan kepada beberapa kumpulan, dan kumpulan ini diletakkan dalam satu meja yang sama dan akan duduk di dalam bulatan... dan aku menjadi ketua dalam bulatan ini... walaupun tidak setinggi ketua kelas, namun, aku masih berkuasa, dimana aku boleh mengutip erja-kerja sekolah rakan-rakanku (macamlah best sangat kerja tu)....aku masih ingat, kumpulan aku akan duduk di bahagian belakang sebelah kanan, dan tempat duduk aku berada betul-betul di sebelah pintu .. memang mudah untuk aku melarikan diri untuk pulang nnt (hehe) ... ok, sambung cerita...

setelah menyedari yang aku tidak akan lagi bersama-sama mereka, aku telah memberikan tugas ketua kumpulan kepada pasangan kembaryang sudah aku lupa nama mereka, dimana abang menjadi ketua, dan adiknya menjadi penolong.. hahaha .. sungguh berkuasa aku pada masa itu ... hehehe...

2nd scene
(di rumah)
proses perpindahan tidak mengambil masa yang panjang, memandangkan ikatan silaturahim penduduk tingkat satu blok A amat baik, dimana mereka masing-masing bergotong-royong membantu keluarga kami memindahkan barang ke atas trelar... ouh , ye.. jangan terkejut .. kami memang menggunakan perkhidmatan trelar untuk memindahkan barang.. bak kata orang tua-tua, sekali arung...

walaupun waktu untuk berpisah sudah semakin hampir ... aku tetap tidak merasa sedih ... dan aku masih lagi boleh bergurau-gurau dengan kawan baikku, iaitu anak jiran sebelah... entah siapa nama dia.. aku dah lupa...

sambung lagi ... perpisahan pertama dalam hidup aku dengan kawan-kawan, tetapi akalku yang enteng pada waktu itu tidak memberikan apa-apa kesan kepadaku...begitulah berakhirnya salah satu fasa dalam hidup ku .... menaiki trelar, untuk ke suatu tempat yang baru ... hidup yang baru ....

walau macamanapun, aku dah naik trelar .. WWWOOOOOHHHHOOOO!!!!! ...

2 comments:

anak encik Jantan said...

ciyuz cm cerpen yg bersmbg2..weh aku rse ko bleh la buku kan cter idup ko ni~autobiografi aizad..weh dlu SPM BM ko A1 eh??hahaha bapak terror mengarang..kalah aku yg wat starting karangan "NAH!!" mse zmn skolah dlu ni..hahaha..

Anonymous said...

bpk mengong ko nye story tu...hahahahah