Saturday, January 24, 2009

1991 - kanak-kanak riang

hehe ... hidup itu senang bagi seorang kanak-kanak berumur 6 tahun ... aku tinggal dengan atuk di kampung sejak aku kecil dan pada tahun 1991 aku mula tinggal di bandar tun razak bersama-sama ayah dan emak untuk memulakan sesi pra-sekolah aku ... kelas di tadika tick tick tock bermula seawal 7.30 pagi dan seperti biasa aku tidak senang untuk menangis apabila ayah menjadi pengiring pada hari pertama sekolah .. memori-memori di tadika telah hilang sebahagiannya dari benak fikiranku dan apa yang ingin aku ceritakan disini ialah kehidupan aku selepas habis kelas di tadika ..

sejurus selepas sampai dari tadika aku akan secara automatiknya menukar baju kepada pakaian biasa dan akan terus keluar bermain ... eeh ... bukan-bukan .. selepas pergi sekolah tadika pagi , aku akan pergi ke sekola tadika agama di waktu petang .. ya .. aku ade ke sekolah tadika agama ..

cerita yang akan aku sampaikan ialah waktu-waktu gembira selepas aku selesai sekolah tadika agama ... aku akan terus menukar pakaian dan akan keluar dengan kawan-kawan sebayaku untuk bermain di sekitar flet seri mahkota kawasan kediamanku..

diantara aktiviti yang masih ku ingat ialah main-main di lif ... nak atas, turun bawah, naik balik, turun balik ... walaupun sekarang kelihatan membosankan namum pada masa itu, perasaan ingin tahuku membuatkan perkara itu salah satu benda yang penting dalam dunia..

ada ju ga waktu dimana aku akan mula memanjat-manjat peti pos di bawah flat, bukan untuk menjadi tarzan, tetapi hanya untuk menyertai rakan-rakan yang tidak kurang nakalnya.. namun, awas bagiku kerana aku perlu berjaga-jaga, bukan kerana takutkan kehadiran pengawal atau orang-orang tua... tetapi kehadiran ayahku yang garang .. waaa .. ada sekali tu aku kantoi memanjat depan-depan orang ramai telingaku dipulas .. tak malu pun .. cuma sakit jek .. hahahaha

selain itu, kami akan merayau-rayau di sekitar kawasan kediaman di atas.. dan masih aku ingat, dulu dekat kawasan permainan tu ada la makcik jual kuih mueh ni .. dan secara kebetulannya, makcik tu ialah ibu kepada kawan aku yang entah dari mana aku kenal ... kami rakan-rakan akan mencuri cekodok makcik tu untuk makan .. sedap gila.. and jgn salahkan aku, aku tidak tahu nak makan, kena beli .. haha ..

hidup diwaktu petang juga menyeronokkan apabila atuk bertandang di rumah, aku akan keluar bermain juga, tetapi apabila lapar, aku akan menjerit memanggil nama atuk dari bawah...

aku : AATTTUUUUUKKKKKK!!!!.. AAAATTTTUUUKKKK!!!
atuk : .............................
aku : AATTTUUUUKKKKKKK!!!!.. AAAATTTTUUUKKKK!!!!
atuk : (baru terdengar keluar ke balkoni ).. yeee... kooo nak ape?????!!
aku : tuk nak duit .... nak bli jajan .....
atuk : aduh la budak ni (tu kot kata-kata atuk dalam hati) ... ye2 ... sekejap

atuk masuk kedalam rumah mengambil duit ..

aku : AATTTUUUKKK.... CEPAT LA SIKIT !!!
atuk : yeee... ni ha.. ambik ....

atuk akan baling duit itu ke bawah dari balkoni dan aku akan bersedia untuk menyambut...

aku : AAATTTUUUKKK!!!! mane dier??? .. takde pun ...
atuk : tu ha , sebelah kau tu ....

aku mencari duit di atas rumput dan terjumpa sepuluh sen ...

aku : atuukkk .. terima kasih!! (aku tersenyum girang)
atuk : oiiiii!! jgn main jauh-jauh
aku : yeee!!! .. jap lagi ad balik.. (masih tersenyum)

walaupun pada masa itu duit yang aku perolehi hanyalah sepuluh sen, tetapi perasaan menerima duit mmg menyeronokkan... aku akan terus ke kedai runcit untuk membeli aiskrim batang..

hidup memang mudah masa itu.. aku tidak perlu takut ada orang hendak menculikku... tidak perlu risau akan masalah ketiadaan duit.. tidak perlu risau untuk membuat apa sahaja yang aku suka.... aku hanya ketawa gembira atau menangis kesakitan .... tiada sedih ... tiada risau .... semuanya cukup dengan nilai sepuluh sen

3 comments:

Millie said...

errr. kau betul2 doa mcm yg part last tu?

akukurusselamanya said...

yerp .. ala, budak kecik kot .. hax .. nak join la tu .. eley2 .. weh , dengar cte menang adih ... ble nak blanje aku makcik??

Anonymous said...

ini cerita memang ada kait rapat..

http://syarat.wordpress.com/2008/09/26/nilai-sepuluh-sen/